CUBALAH MAIN.... BEST!!!!

21 Disember 2009

ACTUALLY IS NOT IS ME???

Hot Stuff!
imikimi - sharing creativity


Entah.. x taulah yg sebenarnye............

18 Disember 2009

JUARA!!!

Kemarau sudah berakhir



RAJAGOBAL meraikan kejayaan skuadnya muncul juara selepas menewaskan Vietnam 1-0, malam tadi.

Emas ke-40 kontinjen negara sumbangan anak buah Raja

DUA puluh tahun menanti, ianya berakhir dengan nikmat yang sukar digambarkan.

Malaysia kini kembali bermegah selaku juara Sukan Sea apabila menangani dengan bijak segala percaturan dijelmakan Vietnam dalam laluan melakar kemenangan 1-0 pada final, semalam.


Kejayaan itu, hadir selaku pingat emas ke-40 kontinjen Malaysia, adalah kali pertama membawa pulang pengiktirafan daripada gelanggang asing selepas kali terakhir dilakukan generasi pemain dikepalai Mokhtar Dahari di Jakarta pada 1979.

Ia juga mengembalikan gembira bergelar juara yang kali terakhir dirasai di Stadium Merdeka, 20 tahun lalu.

"Perasaan ini sukar digambarkan. Ini untuk bola sepak negara. Untuk rakyat Malaysia. Tetapi sekali lagi saya ingatkan, ini hanya permulaan. Kita perlu bersabar untuk melihat skuad negara yang lebih mantap pada masa depan," tegas jurulatih, K Rajagobal.

GOL kemenangan Malaysia bermula detik ini apabila percubaan Norshahrul Idlan Talaha (kiri) terkena pertahanan lawan menyebabkan bola membias sekali gus menewaskan penjaga gol Vietnam, Tan Truong Bui, semalam.

Cuma, Rajagobal tidak lokek pujian kepada barisan pemain yang jelas mencetus rasa bangga buatnya.

Kerana sejak awal permainan, rintangan menanti memang tidak mudah. Vietnam barisan jauh lebih tersusun dan kemas berbanding Laos yang ditumpaskan sebelum ini. Malah untuk beberapa detik awal, mereka lebih kerap mengatur gerak ancaman buat menguji kubu skuad negara.

Selepas saling mematahkan ancaman cuba dijelmakan, Vietnam beroleh peluang pertama pada minit ke-26 apabila umpanan lintang jauh melepasi Mohd Sabre Mat Abu dan S Kunanlan dalam kawasan penalti untuk ditanduk Mai Tien Thanh.

Namun penjaga gol, Mohd Sharbinee Allawee sempat melayangkan diri untuk menepis keluar ancaman.

Empat minit kemudiannya, Kunanlan meledakkan rembatan dari jarak 25 meter yang bagaimanapun terus ke dakapan penjaga gol Vietnam, Bui Tan Truong manakala umpanan lintang dari sebelah kanan, beberapa minit kemudiannya, melepasi Safiq Rahim untuk menanduk ke sasaran.

Dominasi babak kedua jelas milik skuad negara. Terbukti menerusi cubaan K Gurusamy yang sipi pada minit ke-46, tandukan Ahmad Fakri Saarani yang sedikit melewati palang pada minit ke-57 serta cubaan Norshahrul Idlan Talaha yang diselamatkan benteng lawan di atas garisan pada minit ke-62.

Vietnam dipaksa lebih bertahan, dengan dihadkan sesekali mengatur ancaman yang ditangani cantik barisan benteng penuh berdisiplin diterajui Aidil Zafuan Abdul Radzak, Mohamad Muslim Ahmad, Nasriq Baharom, Mohd Sabre Mat Abu dan Sharbinee di gawang.

Pemecah kebuntuan gol akhirnya ditemui skuad negara pada minit ke-84. Berpunca daripada hantaran lintang Mohd Azmi Muslim, Safiq menyaksikan umpanannya terlepas daripada Zaquan Adha Abdul Radzak dan untungnya buat skuad negara, terkena kaki pertahanan Vietnam, Mai Xuan Hop sebelum masuk ke gawang Vietnam.

13 Disember 2009

MARDHI KEMBALI....



Assalammualaikum semua... Mardhi back.... Ha.. dah lame xupdate blog ni... yelah.. cuti. asyik main je... he3.. ha.. ni guna leptop baru... acer gak tapi kecik ket bentok die... hhahahhhahahah.....
Selepas ini Mardhi akan menambah lebih banyak bahan serta berbagai widget2 yang menarik ok?... Tp tahun depan xleh selalu update sngt sbb tahun depan UPSR...... Doakanlah supaya Mardhi dapat 5A.... tau... tq very much tau... hhaaaaaa... oklah bye...


18 November 2009

PUZZLE

Jom kita main puzzle ni.. pilih easy..mediun.. atau hard... baik pilih yg senang je....!!!sengihnampakgigi kenyit....








15 November 2009

12 November 2009

SAMBUTAN HARI KANAK-KANAK..

Hari ni sekolah Mardhi menyambut hari kanak-kanak.. Sepatutnya 30/10 dulu tapi dah ditangguhkan jadilah hari ini..... sengihnampakgigi Tapi.. xde sukaneka..sighSbb padang basahh..hmmm... Ye!!! Ari ni dah dapat masukkan emoticon kat post entry... ni nampak ni? jelirstarrosblurbabaisurprisedHa.. banyak kan? sengihnampakgigi Semua ni blaja kat blog Almansuqie... hmmmm senyum... Pas ni xtau lagi la nak tambah ape.. Rasanye nak tambah background kat blog ni.. tapi x reti la... x paham yg die tulis tu... x pela. blaja lain kali la....
Eliene pindah dah.. Hari ni last.. Tadi lah.. Nasib baik sempat bagi die hadiah dan ambik gambar ngan die... peace heheheheh...Ape-pe pon buat Eliene ... Selamat Maju Jaya DiSekolah Baru....
celebratedoa

HATI....

05 November 2009

LABBAIKALLAH....!!

Islamic Greeting Card by Alhabib. Visit www.al-habib.info for more greeting cards like this!
Alhabib Greeting Card



Pergi Haji ertinya menuju Allah yg Esa
Memberi hati dan diri yg hina
Memberi hadiah kpd Allah
Berhati-hatilah menghadapnya..
Setiap hamba pergi Haji dgn segala yg baik
Hati yg baik akhlah yg baik
Harta yg halal hati yg bersih
Niat yg suci amal mulia...

Pergi Haji ilmu tentangnya mestilah ada
Agar syarat dan rukun tempat sempurna
Sah dan batalnya dapat dijaga
Agar amalan hajinya tidak sis-sia...
Tatatertib dan akhlak kenalah jaga
Buatlah dgn tenang serta tawadhuk
Sabar dan tolak ansur mestilah
Jgn berkasar merempuh manusia....

Tanah Haram jagalah pantang-larangnya
Pergi Haji bukannya masa utk membeli-belah
Beringatlah betulkanlah niat kita
Moga-moga haji kita diterima..

Jagalah pantang larangnya
Yg boleh rosakkan Haji
Jauhkan maksiat dan yg sia-sia
Takutkan Allh yg Esa
Ingat selalu padanya
Agar kita sentiasa
Memiliki jiwa hamba....................
SELAMAT MUNUNAIKAN HAJI!!

PIALA MALAYSIA 2009

Kelantan dan Negeri Sembilan kini memburu pengiktirafan tertinggi dalam kancah saingan bola sepak tempatan apabila turun beraksi pada perlawanan akhir Piala Malaysia, di Stadium Nasional Bukit Jalil, Sabtu ini.

Kedua-kedua pasukan kini semakin bersemangat dan teruja untuk menjulang edisi ke-84 piala berprestij itu sejak ia mula diperkenalkan pada 1921, iaitu 88 tahun lepas.

Untuk rekod, Kelantan belum pernah menjulang piala itu walaupun pernah beraksi pada dua perlawanan akhir, 1955 dan 1970 manakala Negeri Sembilan lebih bernasib baik apabila pernah menjulangnya pada 1948 ketika ia dikenali sebagai Piala HMS Malaya.

Walaupun Kelantan dilihat mempunyai kelebihan dan menjadi pilihan banyak pihak untuk menjulang Piala Malaysia pada perlawanan akhir Sabtu ini, peluang Negeri Sembilan juga tidak harus dinafikan.

Jurulatih Kelantan, B.Sathianathan sendiri mengakui betapa Negeri Sembilan mempunyai kekuatan tersendiri kerana mempunyai beberapa pemain berpengalaman seperti Mohd Syukor Adan, Hairuddin Omar, Mohd Rezal Zambry Yahya dan Idris Karim.

"Kekuatan mereka pasti bertambah dengan percaturan pemain-pemain muda yang berbakat seperti S.Kunalan, Shahruin Abu Samah, Mohd Zaquan Adha dan Mohd Aidil Zafuan Abdul Radzak.

"Malah jurulatih Negeri Sembilan, Wan Jamak Wan Hassan sendiri telah bersama-sama dengan pasukan itu selama tiga tahun, jadi mereka kenal antara satu sama lain dengan rapat," katanya ketika ditemui semasa sesi bertemu peminat pemain Kelantan pada Khamis.

Sathianathan bagaimanapun berkata Kelantan juga telah bersedia sepenuhnya untuk perlawanan akhir itu dengan semua pemain cergas sepenuhnya kecuali pemain pertahanan, Mohd Azlan Zainal yang cedera sebelum ini.

"Selain Mohd Azlan, semua pemain lain kini berusaha keras untuk merebut tempat di dalam kesebelasan utama," kata bekas jurulatih kebangsaan itu yang pernah membimbing skuad bawah 23 tahun kebangsaan menjulang Piala Pestabola Merdeka pada 2007.

Sathianathan yang dilantik menggantikan Peter James Butler bagi saingan Piala Malaysia pastinya akan memafaatkan sepenuhnya dua pemain berpengalaman iaitu Indra Putra Mahayuddin dan Mohd Norfarhan Mohamad yang masing-masing telah menjaringkan 10 dan 7 gol dalam saingan Piala Malaysia.

Sathianathan juga turut menolak tanggapan bahawa bilangan penyokong Kelantan yang ramai yang dianggarkan melebihi 60,000 orang akan memberi tekanan kepada pemainnya.

"Bilangan penyokong yang berpuluh ribu itu bukan sesuatu perkara yang baru kepada Kelantan kerana di mana-mana pun kita bermain, penyokong-penyokong ini tetap hadir memberikan sokongan.

"Apa yang penting apabila memasuki perlawanan akhir pemain-pemain perlu 'enjoy' dengan permainan malah rekod pertemuan menentang Negeri Sembilan sebelum ini juga sekadar rekod sahaja," katanya.

Kelantan dan Negeri Sembilan sepanjang musim ini pernah bertemu empat kali iaitu dua perlawanan Liga Super yang menyaksikan skuad Hobin Jang Hobin itu memenangi kedua-duanya dengan keputusan 2-1 dan 2-0.

Namun, Kelantan berjaya membalas dendam apabila menyingkirkan Negeri Sembilan pada separuh akhir Piala FA yang dijalankan secara timbal-balik dengan keputusan 2-2, namun Kelantan mara dengan kiraan gol di tempat lawan.

Sementara itu, Wan Jamak berkata kekuatan skuad 'The Red Warriors' terletak kepada penyokong setianya yang mengikut pasukan berkenaan ke mana-mana sahaja.

"Kelantan juga dibarisi dengan beberapa pemain berpengalaman seperti Indra Putra Mahayuddin, Mohd Khalid Jamlus dan Norfarhan Mohammad.

Tanpa menafikan peluang pasukannya untuk menamatkan penantian 61 tahun itu, Wan Jamak berkata kedua-dua pasukan sebenarnya memiliki peluang yang seimbang cuma pasukan mana yang mampu memafaatkan setiap peluang yang terhidang dan bermain dengan baik pasti akan menang.

"Aksi yang konsisten akan menjadi aset utama selain kekuatan mental dan disiplin yang tinggi di kalangan pemain Negeri Sembilan.

"Saya juga sentiasa mengingatkan mereka supaya memiliki mental yang kuat sebagaimana yang pernah dilakukan ketika memenangi perlawanan separuh akhir Piala FA, pusingan pertama di Kota Bharu walaupun berhadapan dengan ribuan penyokong lawan," katanya.

01 November 2009

ADAKAH ANDA BACA?

" Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu,
dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu"


"Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri"


"Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu
lonjatan."


"Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya."


"Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada."


"Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya."


"Fikirkan hal-hal yang paling hebat,Dan engkau akan menjadi terhebat.
Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan engkau akan mencapai yang tertinggi."


"Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang."


"Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yangada hanyalah percubaan, cabaran
dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanyadapat ditemui apabila kita kembali semula kepada Ilahi."


"Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma."


"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."


"Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul."


"Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik."


"Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasilkan
kecemerlangan."



29 Oktober 2009

RENUNG-RENUNGKANLAH...

Renungilah kata2 madah ini, moga2 madah ini dapat mengingatkan kita tentang dosa yang selalu kita lupakan , moga dengan mengingati dosa...

1- "Setiap hari kiralah dosa-dosa kamu, setidak-tidaknya mengingatinya, janganlah kenang kebaikan kamu, anggap sahajalah tidak ada kebaikan"

2- "Merintihlah dengan dosa, janganlah merintih dengan buta, menangislah dengan dosa, jangan menangis dengan orang menghina, sedihlah dengan dosa, janganlah sedih dengan orang kata."

3- "Kita hamba Allah ini kenalah menyesal selalu, lebih-lebih lagi di waktu bersalah, mengeluhlah selalu nasib kita belum tahu, merintihlah selalu terutama dengan dosa-dosa kita, mengakulah lemah di hadapan Tuhan sekalipun kita serba ada, menangislah selalu kerana kita tidak dapat elak dari dosa moga-moga dengan cara ini Allah rahmati kita."

4- "Jika kita mengingati dosa kita, tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan"

5- "Jika kita membuat dosa, tidak terasa dengan dosa, kita telah membuat dua kali dosa, satu kerana dosa yang dibuat, keduanya kerana tidak merasa berdosa."

6- "Rasakanlah diri kita sentiasa berdosa, sekalipun kita tidak nampak dosa kita, apatah lagi jika nampak, agar kita dapat mengekalkan sifat kehambaan yang kita ini memang hamba."

SEMOGA KITA MENDAPAT MANFAAT DR PETIKAN DI ATAS INI....

30 Ogos 2009

25 Ogos 2009

MACAM-MACAM RAYA..

Di Malaysia ni ade macam-macam raya..
Contohnya......
Jalan Raya
Kota Raya
Pudu Raya
Balai Raya
Lebuh Raya
Bandar Raya
Pasar Raya
Hantu Raya
Dan yang paling best ialah
HARI RAYA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

24 Ogos 2009

UNTUK GELAK JE..

Pada suatu hari, Syeela terlanggar seorang pelancong berbanggsa Inggeris.

Syeela: I'm sorry.
Pelancong: I'm sorry too.
Syeela: I'm sorry three.
Pelancong: What are you sorry for?
Syeela: I'm sorry five.
Pelancong: Why you say so many sorry? Are you sick?
Syeela: I'm sorry seven.
Pelancong: ???!?

20 Ogos 2009

BISKUT SELOKA AIDILFITRI

Bahan-Bahannya:
250gm mentega
100gm gula aising
250gm tepung kentang
100gm tepung gandum
50gm nestum
150gm tepung jagung
1 sudu teh esen vanila

Cara Memasak:
1. Pukul mentega, esen vanila dan gula aising hingga sebati.

2. Masukkan tepung kentang, tepung gandum, tepung jagung dan nestum. Gaul rata sehingga menjadi doh yang lembut.


3. Canai doh dan terap dengan acuan biskut. Paipkan atasnya dengan adunan biskut
Nurnilamsari . Letakkan ceri di atasnya.

4. Bakar pada suhu 180C selama 15 hingga 20 minit.













Dipetik dari buku 'rasa September'....

BIS KUT SELOKA AIDILFITRI

Bahan-Bahannya:
250gm mentega
100gm gula aising
250gm tepung kentang

15 Ogos 2009

MARI BELAJAR SILAP MATA



REBEN TIDAK PUTUS

Barang yang diperlukan:
i) reben
ii) gunting
iii) sampul surat

Cara membuatnya:
1. Gunting dan buang kedua-dua
tepi sampul surat supaya ia menjadi sarung
seperti yang ditunjukkan.

2. Masukkan reben kedalam sampul surat
tersebut dari satu hujung ke hujung yang satu lagi.

3. Pegang di bahagian tengah sebelah atas sampul surat tersebut dan gunting sampul surat
sehingga hampir terputus.

4. Pegang sampul surat itu dengan sebelah tangan dan tarik keluar reben itu perlahan-lahan
dengan sebelah tangan yang lagi satu.

5. Penonton akan terkejut apabila mendapati reben itu tidak terputus.

Rahsia Pertunjukkan:

Sebelum pertunjukkan, potong celah-celah pada 2 bahagian di belakang sampul surat.Celah-celah yang telah dipotong mestilah menghadap anda dan tidak dapat dilihat oleh penonton.Semasa anda memasukkan reben ke dalam sampul surat semasa pertunjukkan,pastika anda memasukkan reben tersebut seperti yang ditunjukkan.

Apabila anda menggunting sampul surat itu, masukkan bilah gunting di bahagian bawah itu antara sampul dan reben dan guntingkan sampul surat sehingga hampir terbelah dua.Pastikan anda tidak menggunting bahagian tengah reben.Pegang bahagian tengah di sebelah atas sampul surat dan tarik keluar reben itu perlahan-lahan tanpa melepaskan sampul surat itu.

Dipetik dari buku SILAP MATA oleh Jaffry dan TSP. Qally






12 Ogos 2009

MARI BELAJAR IKAN-IKAN

PENGALAMAN MENJADI JUTAWAN

"Aku kini bergelar jutawan. Impianku yang dahulunya dianggap angan-angan telah menjadi kenyataan. Aku bergelar jutawan melalui 'ANDA BOLEH MENJADI JUTAWAN POWER ROOT'. Aku boleh tinggal di rumah yang besar, memandu kereta yang mewah dan pelbagai lagi yang indah dan mewah.
Suatu hari aku pergi bercuti di Pulau Langkawi yang dahulunya menjadi tempat angan-anganku. Aku melihat permandangan yang indah dan menghirup udara yang sungguh nyaman sekali. Sungguh menggembirakan. Aku menginap di sana selama 3 hari 2 malam lamanya dan meninggalkan rumah banglo ku yang berada di tempat kediaman utama ku itu.
Apabila tiba masanya, aku balik ke rumah banglo ku itu. Sesampainya disana aku lihat hanya ada sebuah rumah batu yang berwarna putih krim sahaja. Tiba-tiba kedengaran suara orang memanggil namaku. Aku berpaling ke belakang. Ha! Sebiji batu berwarna hitam legam melekat di muka ku...
Aku tersedar dari tidur. Rupa-rupanya aku hanya bermimpi. Batu tersebut ialah bantaal ku yang dibaling oleh adik ku itu. Aku begitu marah padanya lalu membalingnya semula. Hati ku berasa kecewa dan sedih. Tiada lagi banglo, kereta mewaah dan lain-lain lagi nampaknya. Oh!!! Sungguh malang nsib ku ini... Hua hua huah..... aku menangis sendirian.. huuhuhuhuhuhu... "

SEBUAH CORETAN DARI DAIRY SESEORANG

11 Ogos 2009